Afvalstoffenheffing
Reinigingsdienst De Liemers (RDL) haalt jouw afval op en zorgt voor de verwerking. Je betaalt als inwoner mee via de afvalstoffenheffing, ook als je weinig of geen afval aanbiedt. De afvalstoffenheffing staat op de belastingaanslag.
Kosten
De afvalstoffenheffing in de gemeente Zevenaar bestaat uit twee onderdelen. Je betaalt altijd een vast bedrag en daarnaast betaal je per keer dat je restafval aanbiedt. De kosten van het aanbieden van restafval verschilt per type inzamelmiddel. Via de gemeentelijke belastingaanslag (februari/maart) betaal je het aantal ledigingen van het jaar ervoor.
Inzamelmiddel | Tarief 2025 |
---|---|
Restcontainer 240 liter | € 173,50 per jaar + € 8,00 per lediging |
Stadsemmer van 40 liter | € 173,50 per jaar + € 1,50 per lediging |
Ondergrondse container | € 173,50 per jaar + € 1,70 per lediging |
Er is een uitzondering voor hoogbouw met een bovengrondse verzamelcontainer. Deze huishoudens betalen alleen een vast bedrag per jaar.
Type huishouden | Tarief 2025 (vast bedrag) |
---|---|
Meerpersoonshuishouden | € 235,50 per jaar |
Eenpersoonshuishouden | € 211,50 per jaar |
Afval scheiden is voordeliger
Je betaalt minder als je afval goed scheidt. Gooi je weinig restafval weg? Dan zijn je kosten lager. Zo houd je grip op je afval én op je portemonnee.
Hoe je goed je afval scheidt? Dat lees je op de pagina Tips afval scheiden.
Ga je verhuizen?
- Je blijft in gemeente Zevenaar wonen: het vaste bedrag blijft voor jou gelijk. Behalve als je bij iemand gaat inwonen die al deze afvalstoffenheffing betaalt.
- Je verhuist naar een andere gemeente: je betaalt afvalstoffenheffing aan de gemeente Zevenaar tot en met de maand waarin je verhuist. Je ontvangt automatisch een verrekening op de aanslag op het nieuwe adres.