Een klacht over de gemeente

Ben je niet tevreden over hoe de gemeente je heeft behandeld? Bijvoorbeeld omdat je geen antwoord hebt gekregen op een brief of e-mail? Of omdat een medewerker of bestuurder onbeleefd is geweest? Dan kun je een klacht indienen. 

Voorwaarden

  • Je moet je klacht in het Nederlands schrijven.
  • Je klacht mag niet anoniem zijn.
  • Je klacht mag niet discriminerend zijn.

Klacht over buurt of besluit

Heb je een klacht of tip over je buurt? Verlichting in je straat kapot? Zwerfvuil? Verstopte riolering? Losse stoeptegel? Een omgewaaide boom? Maak een melding

Ben je het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kun je geen klacht indienen. Wel kun je bezwaar maken

Klacht indienen

Klacht online melden 

Je kunt online een klacht indienen. Hiervoor heb je DigiD of eHerkenning nodig. 

Klacht indienen per post 

Wil je je klacht indienen per post? Schrijf de gemeente een brief met daarin: 

  • Je naam en adres. 
  • Waarover je een klacht indient. 
  • Je handtekening. 

Stuur je brief naar 

Gemeente Zevenaar 
College van burgemeester en wethouders 
Postbus 10 
6900 AA Zevenaar 

Proces

Wat gebeurt er met je klacht?

  • Klachten komen binnen bij de klachtcoördinator. Die bekijkt de klacht, dit is vertrouwelijk. De klachtcoördinator stuurt je klacht door naar degene die de klacht inhoudelijk gaat behandelen: de klachtbehandelaar.  
  • We proberen binnen een week na het indienen van je klacht (telefonisch) contact met je op te nemen. Misschien is er een oplossing voor jouw klacht. 
  • Is er geen oplossing? Dan behandelen we de klacht in een zogenoemde formele procedure.  
  • De klachtbehandelaar nodigt je uit voor een gesprek over je klacht. Daarbij is soms ook degene over wiens gedrag de klacht gaat aanwezig. Wil je dat niet? Dan kun je dat aangeven. Een klachtenbehandelaar van een afdeling die niet betrokken is bij je klacht behandelt je klacht. 
  • Als gemeente moeten we binnen 6 weken een oordeel geven over jouw klacht. Deze termijn kan met 4 weken worden uitgesteld. Verdere uitstel is mogelijk in overleg. Mocht dat nodig zijn, dan nemen wij daarover contact met je op.  

Welke regels gelden er?

Voor het behandelen van klachten gelden de volgende regels: 

Nationale Ombudsman

Ben je het niet eens met de beslissing of met de manier waarop je klacht is behandeld? Dan kun je terecht bij de Nationale Ombudsmanexterne-link-icoon.

Klachten en klachtenjaarverslagen

De Wet open overheid (Woo) bepaalt dat gemeenten zoveel mogelijk openbaar moeten maken. Zo ook de klachtoordelen met bijlagen. We publiceren alleen de klachten die formeel zijn afgehandeld. Klachten die informeel zijn afgehandeld, worden niet gepubliceerd. We maken de klachtoordelen niet zomaar openbaar. Hierover ontvang je van ons een bericht. 

Wil je weten welke klachten de afgelopen jaren door de gemeente zijn behandeld? Bekijk het overzicht van klachtoordelen en klachtenjaarverslagenexterne-link-icoon.  

In de klachtenjaarverslagen lees je welke klachten in een bepaald jaar zijn ontvangen. Er staan ook aanbevelingen in om klachten te voorkomen.