Uitleg DigiD
Ga je naar het gemeentehuis, of naar het loket van een andere overheidsinstelling? Dan moet je in veel gevallen jouw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs laten zien. Zo weet de overheid wie je bent. Als je een product of dienst online aanvraagt, wil de gemeente ook graag zeker weten dat jij het bent. Dat laat je zien door in te loggen met jouw DigiD.
DigiD aanvragen
Heb je nog geen DigiD? Dan kun je een DigiD aanvragen.
Gebruikersnaam en wachtwoord
Met jouw DigiD kun je inloggen op websites van de overheid en in de zorg. DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die je allebei zelf kiest.
Soms is inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord niet voldoende. Er is dan een extra beveiligingsstap. Bijvoorbeeld het invullen van een SMS-code of het gebruiken van je rijbewijs. Je leest meer over deze inlogmethodes op de website van DigiD.
Gehighlighte tekst: Let op: jouw gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bescherm deze gegevens daarom goed en voorkom dat anderen er misbruik van kunnen maken. Niemand mag vragen om jouw gebruikersnaam, wachtwoord of activeringscode. Niet per e-mail, telefoon of op welke manier dan ook.
Hoe werkt DigiD?
Stel, je wilt op de website van de gemeente een uittreksel van de gemeentelijke basisregistratie aanvragen. Je wordt dan van de site van de gemeente automatisch doorgeleid naar de inlogpagina van DigiD. Daar vul je je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens kom je automatisch terug op de site van de gemeente, waar je het uittreksel aan kunt vragen.
Wil je meer weten over DigiD? Bekijk dan de website van DigiD.
Hulp bij DigiD
Wil je hulp bij het gebruik van DigiD? Elke week is er een gratis inloopspreekuur in de bibliotheek bij jou in de buurt. Wil je hier gebruik van maken? Dat kan. Je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek en een afspraak maken is ook niet nodig. Op de website van Kunstwerk! lees je meer over het inloopspreekuur.