Commissies

De gemeenteraad van Zevenaar werkt met drie raadscommissies: de commissie Samenleving, commissie Ruimte en de commissie Middelen.

Raadscommissies

Raadscommissies worden voorgezeten door een gemeenteraadslid. In commissievergaderingen behandelen de commissieleden de verschillende raadsvoorstellen en bereiden zij de besluitvorming voor. De commissieleden stellen vragen aan de wethouder, wisselen standpunten uit en geven tot slot hun advies. De gemeenteraad neemt uiteindelijk de beslissingen in de besluitvormende raadsvergadering.

Commissie Samenleving

  • Onderwijs
  • Sport
  • Cultuur
  • Sociaal domein
  • Volksgezondheid

Commissie Ruimte

  • Verkeer, vervoer en waterstaat
  • Duurzaamheid
  • Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Commissie Middelen

  • Bestuur en ondersteuning
  • Veiligheid
  • Financiën
  • Economie
  • Recreatie

Agendacommissie

De agendacommissie bestaat uit de voorzitters van de raadscommissies. Zij stellen de voorlopige agenda’s van de raadscommissies en de voorlopige agenda van de raadsvergadering op. De agendacommissie wordt daarin geadviseerd en ondersteunt door de burgemeester en de griffie. De raadscommissies en de gemeenteraad stellen zelf de definitieve agenda’s vast.

Auditcommissie

De auditcommissie is het overlegplatform voor de raad, het college en de ambtelijke organisatie over de planning & control cyclus en de bijbehorende documenten (kadernota, meerjarenbegroting, voortgangsrapportages en de jaarstukken). De auditcommissie bereidt de besluitvorming voor van de raad over het toezicht op de financiële verslaglegging en de risicobeheersings- en controlesystemen. Daarnaast onderhoudt de auditcommissie namens de raad de contacten met de externe accountant.